Posted by : Yusuf
Friday, November 28, 2014
1.
Pengertian
· Pengertian geguritan Menurut Kamus Besar
Bahasa Indonesia, geguritan berasal dari kata gurit yang
artinya sajak atau syair (Poerwadarminta 1986:161).
· Pengertian geguritan Menurut
Kawi-Indonesia, geguritan berasal dari katagurit yang artinya goresan,
coretan dan dituliskan (Tim Penyuwun, 1996:118).
Geguritan
berkembang dari tembang, sehingga dikenal beberapa bentuk geguritan yang
berbeda. Dalam bentuk yang awal, geguritan berwujud nyanyian yang memiliki
sanjak tertentu. Di Bali berkembang bentuk geguritan semacam ini. Pengertian
geguritan di Jawa telah berkembang menjadi sinonim dengan puisi bebas, yaitu puisi yang tidak mengikatkan diri pada aturan metrum, sajak, serta lagu .
Geguritan
merupakan salah satu penciri sastra Jawa Modern yang sangat berkembang, diajarkan di sekolah-sekolah dan
kerap dilombakan.
Geguritan mungkin terasa asing bagi telinga masyarakat
Indonesia. Seiring dengan perkembangan zaman, geguritan memang seolah
kehilangan nafasnya. Tidak banyak yang mengenal salah satu kebudayaan Jawa ini.
Padahal nilai moral yang tinggi ditambah dengan unsur seni yang juga terkandung
didalamnya menjadikan geguritan sebagai salah satu tradisi budaya yang patut
dilestarikan.
Geguritan pada dasarnya adalah puisi atau sajak yang
menggunakan bahasa Jawa. Biasanya berisikan tentang pengalaman hidup ataupun
kejadian sehari-hari yang ada dalam masyarakat. Makna yang terkandung
didalamnya pun terbilang positif karena berisikan tentang nilai-nilai
kehidupan, petuah bijak, nasihat dan lain-lain.
Geguritan bersifat bebas karena merupakan tradisi lisan
Jawa. Penyebarannya pun biasanya dilakukan dari satu generasi ke genarasi
berikutnya. Karena bersifat nasihat dan petuah, biasanya penyebarannya
dilakukan dari generasi tua ke generasi penerusnya.
Geguritan merupakan media halus untuk membentuk watak dan
menumbuhkan kebaikan bagi generasi penerus. Dahulu dalam masyarakat Jawa kuno,
geguritan seringkali disampaikan oleh para pujangga atau penyair yang kerapkali
dianggap sebagai guru. Masyarakat pun saat itu amat menghormati keberadaan para
pujangga.
Geguritan juga berkisah tentang tokoh-tokoh legendaris
dalam mitologi Jawa seperti kisah Ramayana, Arjunawiwaha dan lain-lain. Tema
lain seperti alam, penghargaan sesama manusia hingga bersifat suci karena
mengandung nilai religius juga dapat ditemui pada geguritan.
Saat ini, Gegurita memang sedang mengalami masa surutnya.
Selain berkembangnya kebudayaan lain yang berasal dari luar, pemahaman
masyarakat sendiri akan geguritan memang semakin menurun. Kemampuan berbahasa
Jawa yang sangat jarang saat ini juga menjadi penghalang berkembangnya geguritan
saat ini.
Geguritan memang menjadi salah satu kekayaan kebudayaan
Indonesia. Maknanya yang mendalam dan penuh nilai luhur budaya Indonesia
menjadikan geguritan merupakan kebudayaan yang patut dipertahankan. Keberadaan
geguritan sendiri bukan tidak mungkin dapat dijadikan pedoman ditengah
kemerosotan dan kemunduran nilai-nilai seni budaya dan kebangsaan Indonesia.
- ^Dalam bahasa Jawa: tembang uran-uran awujud purwakanti atau "nyanyian yang sebagian kata-katanya diulang-ulang"
- ^Dalam bahasa Jawa: karangan kang pinathok kaya tembang nanging guru gatra, guru wilangan, guru lagune ora ajeg atau "karangan yang telah dirumuskan seperti nyanyian tetapi bait, suku kata, dan rimanya tidak tetap"
Namun jaman sekarang Geguritan mulai terasa
asing di masyarakat karena beberapa factor :
1.
Peminat Sedikit
2.
Butuh Pemahaman Bahasa
Jawa yang handal
3.
Butuh Ketlatenan
membuat Geguritan
4.
Jarang Dilestarikan ,
Hanya beberapa orang saja yang masih berkecimpung dalam dunia geguritan
Berdasarkan jenis
yadnya, geguritan dapat dikelompokkan menjadi 3, yaitu antara lain:
1. Geguritan Dewa
Yadnya
2. Geguritan Manusa
Yadnya
3. Geguritan Pitra Yadnya
Karena diatas sudah
dijelaskan tentang pengertian geguritan, maka berikut ini akan dipublikasikan
contoh geguritan kepada teman-teman semuanya, dimana contoh geguritan ini
diperoleh dari berbagai sumber di Internet :
Cerita Saka Manca
ing papan sarwa salju, aku
ngangen-angen lawang
gubug binuka
ana bedhiyang lan lincak
nanging wis kebacut dadi
salju
guritan apadene kekarepan
nglinthing bareng
tumiyupe angin
nunjem-nunjem dom periih
sadawane wengi
kangmangka ing ngisor
salju pinendhem candhi
sing durung kober kababar unine prasasti
Babad Wedhi Pasisir
Sorene sore jingga
wengine wengi biru
kembang pandhan mesem
marang mbulan
tangane ngawe-awe sajak
kemayu
apa hiya iki dayane
layang atimu
sing jare bakal ditulis
kalane ijen
lan sendhang mung amping-ampingann jendhela
sing wengi iki isih
panggah binuka?
biyen aku nate apal
gojegmu
kepiye nalika bingung
ndhedher sagegem guritan
ing lemah suwung pinggire
taman
ora ketang mbalang liring
sambi mungkur
nyamudana wingkis
sakehing kekarepan
nutup kudhuping
kekembangan
iki babad wedhi pasir
pinaes ganda aruming
mawar
rarasing riris dhadha
kumesar
Apalagi bagi kamu
orang jawa adalah hal bijaksana jika mau untuk melestarikan budaya sendiri,
salah satunya adalah geguritan. Dengan begitu peninggalan nenek moyang kita akan
tetap abadi dihati anak cucunya kelak sampai akhir zaman.
Berikut ini adalah
kumpulan puisi bahasa jawa atau Geguritan paling lengkap terbaru dan
teristimewa saya sajikan buat anda
PETENGING WENGI
sumribit angin ngelus
langit sore
manuk sriti bali ing
pucuking cemara
nganti tekaning wengi
sing nyenyet
gawang-gawang katon
pasuryanmu
gawe tambah kekesing
angin sore
tumlawung rasa kang
ngulandara
wengi bakal tumeka maneh
bareng karo wewayanganmu
kang bakal ngebaki impen
petenging wengi
lumaku turut petenging
lurung
bakal gawang-gawang
campur mega-mega
apa kudu tak buwang
bareng karo lumingsiring wengi ?
PEPADANG BAKAL TUMEKA
angrantu sinambi
jumangkah ing dalan kang peteng kebak sandungan
mecaki lurung lurung kang
dawa satengahing ara-ara samun
bumi kang kapidak kebak
sinengker
anggawa ganda bacin
manuk manuk dhandhang
kekitrang wayah sore
peteng kang gemuleng ing
angganing manungsa
wus sinerat ana ing kitab
duk ing uni
pepadang bakal tumeka
anggawa kabar bebungah
kanggo kita sami jalma
manungsa
kang bakal amadhangi
lurung-lurung, dalan-dalan lan ara-ara samun
amadhangi sakendhenging
jagat raya
mara gage kita sami
tumenga ing angkasa
mangayubagya rawuhipun
sang pepadhang
kanthi mesu raga nutup
babahan nawa sanga
mangestu nampi pepadhang
…..
WAYAH ESUK PEDUT
ANGENDANU
rong puluh tahun
kepungkur aku lan sliramu nate mlaku ana dalan kene
saklawase ora nate ketemu
saliramu lan saliraku wus
beda ora kaya biyen nalika isih tak kanthi
gandaning wengi mau isih
sumrebak ngebaki pedut wayah esuk
wus aja mbok tangisi
lakon kang wus kapungkur
wus pirang wayah ketiga
tak lakoni nganti rambut warna ireng lan putih
ing dalan iki rong puluh
tahun kepungkur
ana cerita rinajut endah
dik, kala kala sliramu
isih dadi impenku
pirsanana ana nduwur kae
ana teja manther ing
sela-selaning gegodongan
lan lintang panjer wengi
sing isih kari sakmenir gedhene
saiki aku lan sliramu
linambaran rasa kangen
simpenen kangenmu ana
impen ***
LINTANG-LINTANG
lintang-lintang abyor ing
tawang
cumlorot sliweran nalika
alihan
kumleyang mencok ing
socamu asihku
cahyane gumebyar sunare
gilar-gilar
ing telenge atimu sliramu
tansah dakantu
lintang-lintang alihan
cumlorot telu ana
pundhakku
kawitan lintang abang
lintang perang
kapindho lintang
mirunggan lintang kamanungsan
pungkasan lintang kumukus
lintang kadurakan
SEDYAKU
Wis, Jeng…
Aku sumeleh
nyelehake pangarep-arepku
marang katresnan lan
kawigatenmu sing semu
yen nyatane amung semene
cunthele lelakonku…
Pepenginku tansah
sumandhing
lan nresnani sliramu
kudu dakprunggel
sing luwih wigati, Jeng
donga lan pengestumu wae
tansah mili kanggo aku
Wis, Jeng
aku pamit
becik njembarake pikir
nggayuh kabegjan
mring ati lan katresnan
satuhu
tan ora binagi ing liyan
sempurna ing guritan
siji…
PEPADANG BAKAL TUMEKA
angrantu sinambi
jumangkah ing dalan kang peteng kebak sandungan
mecaki lurung lurung kang
dawa satengahing ara-ara samun
bumi kang kapidak kebak
sinengker
anggawa ganda bacin
manuk manuk dhandhang
kekitrang wayah sore
peteng kang gemuleng ing
angganing manungsa
wus sinerat ana ing kitab
duk ing uni
pepadang bakal tumeka
anggawa kabar bebungah
kanggo kita sami jalma
manungsa
kang bakal amadhangi
lurung-lurung, dalan-dalan lan ara-ara samun
amadhangi sakendhenging
jagat raya
mara gage kita sami
tumenga ing angkasa
mangayubagya rawuhipun
sang pepadhang
kanthi mesu raga nutup
babahan nawa sanga
mangestu nampi pepadhang
KEKUDANGANKU
o, ngger sang ponang
jabang bayi
bebarengan tangismu kang
kejer sumusup ing wengi
sira wus lahir kanthi
slamet
nyawang gumelaring jagat
raya
yen sira nangis tak emban
lan tak tembangake dandang gula lingsir wengi
kapurih sira bisa turu
kanthi tentrem
yen sira mesem tak kudang
tak liling
o, ngger sang ponang
jabang bayi
tak gadang dadiya wong
kang luhur bebudenmu ing tembe ***
kanggo: fabian moreno
setiawan lan rubi dirgantara
UDAN WAYAH SORE
udan riwis-riwis nggawa
angin gumanti
ora kaya nalika kang
kawuri sing kebak pangarep-arep
dikaya ngapa lemah wus
kebanjur teles
sesuk esuk yen sang surya
wiwit sumunar
lan manuk kepodang
colat-colot ana wit gedang
tak tunggu tekamu ing sak
ngisore payung
tak kanthi lakumu tumeka
ngendi
mbokmenawa sesuk sore wus
ora udan riwis-riwis
marakake gawe kekesing
ati
manuk kepodang wus mabur
mangulon
nanging tetep tak tunggu
tekamu ***
NALIKA SEPI
pasuryanmu sing bening
tumiba ing banyu mili
turut pletheking surya
saya suwe tansaya adoh
ninggalake sepi
tan ana sabawa
gumrisiking alang alang
aku mung bisa nyawang
pasuryanmu sing kagawa
banyu mili turut kali
nganti datan katon
kasaput pedut *
RON GARING
Wengi sansaya atis
nalika aku sesingidan ing
sajroning swara gamelan
kang digawa dening angin
prasasat tan kendhat
anggonku kulak warta adol
prungu
ananging isih mamring
aku wis pingin cecaketan
obormu kang
makantar-kantar
madhangi jangkah lan
jagatku
ana ngendi papanmu
lelana tapa brata
tanpa pawarta tanpa swara
aku kadya ron garing
kumleyang kabur kanginan
ing jagat peteng
lelimengan
krasa luwih abot
anggonku ngadhepi dina-dina
ing ngarep
mlakuku ora mantep
kagubet ribet lan ruwet
adoh saka cahyamu
pedhut ing sakindering
pandulu
panjenengan
guruku, sihku, oborku
kancanana sukmaku sinau
bab katresnan sajroning ati.
2.
Hal-Hal yang Harus Diperhatikan dalam Menulis Geguritan
a)
Diksi
Diksi adalah pilihan
kata. Dipilih agar menimbulkan makna lebih (Surplus Meaning).
Contoh:
-
Gedhe :
Agung, Raya, Maha
-
Sore :
Peteng, Angslup, Lengser, Surem
Berdasarkan
diksinya, geguritan dibagi menjadi:
· Profan :
Jenis geguritan yang menggunakan diksi sehari-hari, tapi bukan berarti bahwa
pembuat geguritan ini miskin makna perenungan filosofis.
· Prismatis : Jenis geguritan yang menggunakan diksi
metaforis yang perlu perenungan intens untuk memahami maknanya.
b)
Kalimat
Ciri khas dari aspek
kalimat geguritan terletak pada ritmik (bunyi) dan semantiknya (makna).
c)
Tipografi
Tipografi berkaitan
dengan pembaitan, penggunaan huruf dan tanda baca, serta bentuk bait.
d)
Proses Kreatif
-
Pencarian ide
-
Pengendapan ide (perenungan)
-
Penulisan
-
Editing dan revisi